Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 1.300.000 accommodaties over de hele wereld.

Rotterdamse burgemeester Aboutaleb bezoekt tentoonstelling in Osaka

amsterdam dance eventNederland is de voorloper op het gebied van themavakanties, oftewel vakanties die georganiseerd zijn rondom een bepaald thema of event. Dit kan geconcludeerd worden uit een rapport dat vandaag is gepubliceerd door twee disruptieve spelers in de reisindustrie; viagogo en TravelBird.
Data van ‘s werelds grootste ticketmarktplaats viagogo tonen aan dat Nederlandse consumenten, vaker dan andere Europeanen, tickets voor internationale evenementen (concerten, festivals en sportevenementen) kopen via het platform. Van de tickets die door Nederlanders worden gekocht is 53% voor internationale evenementen. Wereldwijd gezien is dit 40%.


Deze trend wordt bevestigd door het Nederlandse reisplatform TravelBird. Zij laten zien dat 96% van de Nederlanders liever naar het buitenland gaat voor een lange vakantie (meer dan 5 nachten) dan in eigen land blijft. Voor een korte vakantie (twee tot drie nachten) geldt dat 67% liever naar het buitenland gaat.


TravelBird ziet een groei in het boeken van themavakanties, zoals het noorderlicht bekijken, een rondreis door China, yogalessen in Central Park en culinaire reizen zoals het maken van mozzarella in Italië.


In 2015 was een van de populairste deals op TravelBird een 14-daagse rondreis door China voor rond de €1,500 per persoon. In 24 uur tijd is de reis meer dan 80 keer geboekt. Dit illustreert de toenemende behoefte van de consument om geld en tijd vrij te maken voor inspirerende trips, gericht op unieke ervaringen.


Een belangrijke factor in deze verschuiving is toegankelijkheid, gegarandeerd comfort en support. Diensten als een ticketgarantie, het kopen van een ticket in je eigen valuta, een goede klantenservice, cross-platform toegang en een app, hebben er allemaal aan bijgedragen dat viagogo in de ogen van de consument een betrouwbaar platform is om internationale tickets te kopen. 
Daarnaast wil TravelBird reizigers inspireren met pakketreizen en aanbiedingen die veel activiteiten en comfort bevatten.


Event-toerisme
Wanneer gekeken wordt naar Nederlandse evenementen die veel internationale bezoekers trekken, is Sensation het meest populaire festival van 2015. Fans van over de hele wereld konden niet wachten om onderdeel te zijn van het grootste ‘Legacy-evenement’ ooit. Op de tweede plek komt het SFX-evenement DEFQON1.
Data tonen aan dat de vraag naar tickets voor evenementen in Amsterdam voornamelijk groot is in Engeland, Amerika, Frankrijk, Brazilië en Australië.

Naast festivals is voetbal het meest interessant voor buitenlandse bezoekers. Zo’n 20% van de vraag naar tickets op viagogo komt voort uit de zoektocht van buitenlandse fans naar kaartjes voor wedstrijden van Feyenoord.

Event-toerisme heeft zelfs zo’n impact op Nederland dat we op de tweede plek staan in Europa als het gaat om zoekopdrachten naar tickets voor internationale events. Het belangrijkste jaar voor event-toerisme in Nederland was 2014.

Het onderzoek dat vandaag bekend is gemaakt, toont tevens aan dat de meeste Nederlanders, als ze zoeken naar internationale tickets, voornamelijk kaarten voor sportevenementen zoeken. Het gaat dan vooral om voetbalwedstrijden. Zes van de tien evenementen waar Nederlanders heen gaan zijn sport-gerelateerd. Onder Nederlanders zijn clubs als Borussia Dortmund, FC Barcelona en Real Madrid het meest populair.

Oliver Wheeler, Global Head of Communications, viagogo, zegt: “we zien een ontzettend grote stijging in event-toerisme over de hele wereld. Nederland is hier leidend in. De perfecte locatie, in het hart van Europa, en het grote aanbod van leuke evenementen maakt het een aantrekkelijke locatie voor fans van over de hele wereld om te genieten van al het moois dat het land te bieden heeft.

“Internationale fancommunities, zoals Electronic Dance Music-fans, zijn een goed voorbeeld van de huidige trend onder consumenten. Ze zijn niet gebonden aan grenzen. Een Sensation-fan in Amsterdam heeft meer gemeen met een Sensation-fan in Osaka dan met andere landgenoten.

De toename van toegankelijke technologieën en social sharing dienen als een catalysator voor deze trend en merken moeten de manier waarop ze communiceren dan ook aanpassen. Dit is noodzakelijk om een beroep te doen op passion-points in plaats van traditionele doelgroepen als Nederlandse mannen tussen de 18 en 24 jaar.”

Joost Valster, Country Manager, TravelBird Nederland, zegt: “Er is een duidelijke verschuiving te zien in hoe mensen hun vakantie willen doorbrengen. We zien dat reizigers meer open staan voor nieuwe ideeën en graag verrast worden door ervaringen waar ze zelf nooit aan gedacht zouden hebben. De rondreis door China is bijvoorbeeld nu al de populairste vakantie in 2015. Daarnaast zien we dat de locatie en de accomodatie minder zwaar meewegen wanneer een vakantie wordt geboekt. De consument wil een bepaald kwaliteitsniveau, maar een activiteit - als fietsen door Zweden of het maken van wijn in Italië - is vaak de doorslaggevende factor.

De grootste events in Nederland Q3 – Q4  2015

1.    Amsterdam Dance Event
2.    André Rieu
3.    Ajax vs PSV Eindhoven
4.    Madonna
5.    X-Qlusive
6.    Foo Fighters
7.    Bob Dylan
8.    The Prodigy
9.    Pussy Lounge XXL
 
Top 10 evenementen in 2014 voor internationale fans om naar Nederland te komen

1.    Ajax Amsterdam
2.    UEFA Champions League 2014-2015
3.    Amsterdam Dance Event
4.    Beyonce
5.    One Direction
6.    PINKPOP
7.    Sensation
8.    Awakenings
9.    André Rieu
10.    Qlimax
 
De top 10 evenementen in 2015 (januari – juli) voor internationale fans om naar Nederland te komen
1.    Sensation
2.    DEFQON 1
3.    AC/DC
4.    Taylor Swift
5.    Awakenings
6.    Paul McCartney
7.    PINKPOP
8.    System of a Down
9.    North Sea Jazz Festival
10.    Ajax Amsterdam
 
De grootste evenementen buiten Nederland die Nederlanders hebben bezocht in 2014

1.    Borussia Dortmund
2.    UEFA Champions League 2014-2015
3.    FC Barcelona
4.    Real Madrid FC
5.    Rolling Stones
6.    Tomorrowland Belgium
7.    Paris Saint-Germain
8.    Roland Garros
9.    One Direction
10.    Beyonce and Jay-Z

De ranglijsten zijn samengesteld op basis van statistieken afkomstig van Viagogo en zijn geldig vanaf 12 augustus 2015.

HOT

Laatst toegevoegd