Is er een markt voor zeer goedkope Trans-Atlantische vluchten? Zorgen discount tarieven voor extra vraag?

De Europese discounter Norwegian Air gaat het in ieder geval proberen en lanceert 10 nieuwe routes vanuit drie kleinere luchthavens:
- US - Stewart International Airport in Zuid-Hudson Valley in New York ongeveer 65 mijl ten noorden van Manhattan
Hartford Bradley International Airport in Central Connecticut
T.F. Green Airport in Providence, Rhode Island.
Norwegian zal alle vluchten uitvoeren met een nieuw single-gangpad vliegtuig, de Boeing 737 Max.

Onlangs is meer informatie bekend geworden en werden routes en prijzen vrijgegeven. Vanaf de internationale luchthaven Stewart zal Norwegian Air gaan vliegen op Dublin en Shannon in Ierland en Belfast en Edinburgh in het Verenigd Koninkrijk. Vanuit Providence zal ook op die bestemmingen worden gevlogen plus Cork in Ierland. Van Hartford zal Norwegian Air alleen op Edinburgh vliegen.

Naar verwachting worden de goedkoopste one-way tarieven $ 99,- maar het aantal tickets voor die prijs zal beperkt zal zijn. Dat kan natuurlijk ook een valkuil zijn. Als mensen geen tickets van 99,- dollar kunnen vinden zullen ze snel afhaken. En verder: Net als de meeste discount luchtvaartmaatschappijen hanteert Norwegian Air extra kosten voor aanvullende diensten als voorkeurstoelen, eten aan boord en extra bagage.

Vliegen naar kleinere luchthavens is een gedurfde en onzekere zet. De meeste internationale luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan bestemmingen waar veel mensen zij binnen een straal van 50 mijl omat daar miljoenen potentiële reizigers zijn. Norwegian Air doet dat al met dubbel-gangpad toestellen als de Boeing 787 op bestemmingen als New York Kennedy, Oakland, Los Angeles, Boston en Fort Lauderdale.

norwegian air 2travel logoMaar deze “kleine luchthaven aanpak” zal lastiger worden. Het is nog maar de vraag of er voldoende passagiers zullen zijn om deze vluchten te vullen.

Deskundigen achten de kans klein dat deze discount vluchten veel passagiers zullen trekken uit steden als New York of Boston. Norwegian Air gokt erop dat de drie nieuwe markten genoeg potentieel in de plaatselijke bevolking heeft om winstgevende vluchten te ondersteunen.

Het helpt dat Norwegian Air zal zal vliegen met een relatief klein vliegtuig. De 737 van Norwegian Air heeft slechts 189 zitplaatsen. Dat is 155 minder dan op de Boeing 787-9s die vaak op intercontinentale vlucten gebruikelijk is. In de rekensom komt dat goed uit: het kost minder geld om kantoorruimte te luchthaven te huren en op kleinere luchthavens zijn de landingsrechten veel lager. Dat zijn allemaal besparingen voor de luchtvaartmaatschappij die vervolgens kunnen worden doorberekend aan de klanten.

https://www.norwegian.com/