Toerisme is een groeiende industrie in China. Volgens Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) ontving China in 2011 rond de 57 miljoen buitenlandse bezoekers waarmee het land meer dan 40 miljard dollar in omzet genegeerde.

China werd daarmee het 3e meest bezochte land ter wereld na Frankrijk en de Verenigde Staten. In tegenstelling tot veel andere ontwikkelde economieën wordt toerisme in China echter nog steeds als een relatief nieuw fenomeen beschouwd.

Naarmate China verder wordt geïndustrialiseerd, wordt het toerisme een van de belangrijkste en snelst groeiende economische sectoren van het land. Op basis van de huidige UNWTO-prognoses zal China naar verwachting in 2020 het meest bezochte land van de wereld worden.

Geschiedenis van het toerisme in China
china peking 2travel2Tussen 1949 en 1976 was China afgesloten voor buitenlanders, met uitzondering van een aantal geselecteerde gebieden. Tijdens die tijd was reizen en toerisme  als een politieke activiteit beschouwd. Binnenlands toerisme bestond nauwelijks en een uitgaande reis was bijna uitsluitend beperkt tot overheidsambtenaren. Voor de Voorzitter Mao Zedong werd de vrijetijdsbesteding beschouwd als een kapitalistische burgerlijke activiteit en daarom verboden onder de marxistische principes.

Kort na de dood van de voorzitter heeft China's beroemdste economische hervormer, Deng Xiaoping het land geopend voor buitenlanders. In tegenstelling tot Maoïstische ideologie zag Deng het monetaire potentieel in het toerisme en begon het intensief te bevorderen.

China ontwikkelde snel zijn eigen reisindustrie. Grote gastvrijheid en transportfaciliteiten werden ontwikkeld of gerenoveerd. Nieuwe banen, zoals servicepersoneel en professionele gidsen, werden opgericht evenals een nationaal verkeersbureau. De buitenlandse bezoekers kwamen snel naar deze  - eens verboden -  bestemming.

In 1978 kwamen er ongeveer 1,8 miljoen toeristen het land binnen, met de meerderheid afkomstig uit het naburige Britse Hong Kong, Portugese Macau en Taiwan. In 2000 verwelkomde China ruim 10 miljoen nieuwe internationale bezoekers, vooral uit Japan, Zuid-Korea, Rusland en de Verenigde Staten.

In de jaren negentig heeft de Chinese centrale overheid ook een aantal beleidsmaatregelen ontwikkeld met de bedoeling het binnenlands reizen te stimuleren. In 1999 werden meer dan 700 miljoen reizen gemaakt door binnenlandse toeristen. Het Chinees uitgaande toerisme is inmiddels ook populair geworden. Dit komt door een forse groei van de Chinese middenklasse.  Door de groei van deze middenklasse met een goed beschikbare inkomsten heeft de regering de internationale beperkingen op reizen vereenvoudigd.  Eind 1999 waren maar veertien landen aangewezen als reisbestemmingen voor Chinese bewoners, voornamelijk in Zuidoost en Oost-Azië. Tegenwoordig zijn er weinig bestemmingen meer die niet door de Chinezen bezocht mogen worden.

Sinds de hervormingen heeft de toeristische industrie in China jaar na jaar een consistente groei getoond.

De enige periode waarin het land een terugval heeft ondervonden, zijn de maanden na het drama van het Tiananmenplein in 1989. De brutale militaire onderdrukking van vreedzame pro-democratie protestanten toonde de internationale gemeenschap een zeer negatief beeld van de Volksrepubliek.


Toerisme Ontwikkeling in Modern China
Met het begin van het nieuwe millennium zal China's inkomende toerismevolume naar verwachting nog verder toenemen. Deze voorspelling is gebaseerd op drie belangrijke uitgangspuntens:
(1) China toetreden tot de Wereldhandelsorganisatie,
(2) China wordt een middelpunt van de wereldwijde business,
(3) De Olympische Spelen van Peking in 2008.

Toen China in 2001 lid werd van de WTO werden de reisbeperkingen verder ontspannen. De WTO verminderde formaliteiten en belemmeringen voor grensoverschrijdende reizigers en de wereldwijde concurrentie leidde tot kostenbesparingen.

Deze veranderingen verbeterden de positie van China en stimuleerde investeringen en het internationale zaken doen. De snel groeiende zakelijke activiteiten hebben de toeristische industrie erg geholpen. Veel zakenlieden bezoeken ook vaak populaire locaties tijdens hun zakenreizen.

china neon 2travel2Sommige economen geloven ook dat de Olympische Spelen de toeristische groei sterk hebben bevorderd door wereldwijde publiciteit. De Beijing Games toonden niet alleen 'The Bird's Nest' en 'Water Cube' als centraal thema Daarnaast werden ook talloze hoogtepunten van China en Peking in beeld gebracht. Bovendien toonden de openings- en sluitingsceremonies aan de wereld de rijke cultuur en geschiedenis van China. Kort na de sluiting van de wedstrijden hield Peking een conferentie over de ontwikkeling van de toerisme industrie.  Op die conferentie werd een meerjarenplan gepresenteerd  om het aantal inkomende toeristen elk jaar te verhogen. Om dit doel te realiseren is in het overheidsprogramma een ​​reeks maatregelen opgenomen zoals: verbeteren van de toeristische promotie, de ontwikkeling van meer  vrijetijdsvoorzieningen en de vermindering van de luchtvervuiling.

Toerisme in China heeft sinds de dagen onder voorzitter Mao er een belangrijke economische activiteit erbij gekregen. Het is niet langer ongebruikelijk om het land te zien op de omslag van een Lonely Planet of Frommers. Reisverhalen over het Chinese Midden-Koninkrijk zijn overal in de boekenwinkels te zien en reizigers van overal kunnen nu persoonlijke foto's van hun Aziatische avonturen met de wereld delen op bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Het is niet verwonderlijk dat de toeristische industrie in China zo goed kan gedijen. Het land is vol met eindeloze wonderen. Van de Grote Muur naar het Terracotta Leger, en van uitgestrekte bergdalen tot neon metropolen. Veertig jaar geleden kon niemand ooit voorspellen hoeveel rijkdom dit land met toerisme zou kunnen genereren.

Voorzitter Mao zag het zeker niet.

China National Tourist Office

Accommodatie in China zoeken
Booking.com