Voor een goede positie in Facebook heb je veel "likes" nodig. Dat geeft vertrouwen bij medegebruikers en vergroot de kans dat je meer wordt vertoond op de Facebook pagina's.  Althans dat is de boodschap van Facebook.

Echter: De Havard Business School heeft onlangs onderzocht dat "likers" van een merk op Facebook niet vaker bij dit merk kopen dan "niet likers". Een van de resultaten van het onderzoek: Een Like is een zwak marketing-instrument. De aanbeveling van een fysieke, echte vriend is veel belangrijker.

Bedrijven die actief zijn op Facebook hebben graag veel volgers. De gedachte is dat dit veel vertrouwen geeft an de bezoekers en dat de positie binnen de Facebook volgers erdoor wordt versterkt. Dan kun je in de verleiding komen om "likes" te kopen. Op internet zijn veel bedrijven te vinden die "likes" in alle soorten, maten en aantallen kunnen aanleveren. Kijk maar eens hier . . . de zoekterm "Likes for sale" geeft minstens 130.000.000 (miljoen) hits !!!!!!!!!

buy facebook likesDit laat me denken aan de ouderwetse emailmarketing waarbij je ook emailadressen kunt kopen. Deze massa marketing gaf steeds een zeer lage respons en wordt tegenwoordig vooral gezien als een manier van Spammen.

Facebook likes kun je kopen bij bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd. Deze clickfarms staan vaak in landen met zeer lage lonen waar mensen eindeloos likes zitten te produceren door erop te klikken. Soms kan dat ook gedaan worden door een "bot". Een bot is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren die normaal door mensen uitgevoerd worden. Deze bot kan geautomatiseerd clicks op websits genereren.

Uit onderzoek blijkt dat gekochte likes tot weinig interactie en communicatie leiden tussen bezoekers op een Facebookpagina. Vaak zijn de likes "leeg" omdat er niemand achter de like zit. Tegenwoordig kunnen deze lege hulzen door algorithmen van Facebook worden opgespoord en verwijderd uit de reeks van likes. Soms kunnen ook hele pagina's worden verwijderd omdat ze zorgen voor spam.

Als deze manier van marketing - met gekochte LIKES - bij het bredere publiek bekend wordt, dan kan het opgestoken duimpje leiden tot minder consumentvertrouwen. Het belang van LIKES neemt dan af.


Booking.com