Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Het Rijksmuseum presenteert van 7 september tot en met 29 november Rembrandt & Jan Six. Een Amsterdamse vriendschap. Voor deze gelegenheid komt het wereldberoemde portret dat Rembrandt van Jan Six maakte naar het Rijksmuseum.

Het portret is sinds de 17de eeuw in particulier bezit van de Amsterdamse familie Six en sindsdien ook zelden getoond aan het publiek. Een twintigtal werken op papier die tegelijkertijd worden getoond in het Prentenkabinet vertellen het verhaal van het ontstaan van het portret.

Het mooiste portret uit de 17de eeuw wordt slechts zeer zelden uitgeleend door de familie Six. Vanwege de grote verbouwing die het Six huis momenteel ondergaat is het tijdelijk in het Rijksmuseum te zien. Six is weergeven op een uitzonderlijk informele, losse en nonchalante manier waardoor het schilderij een momentopname lijkt van een man die op het punt staat zijn handschoenen aan te trekken….of is het uit te doen?

Maar het nu ten toon gestelde kunstwerk is zeker niet het eerste portret geweest dat Rembrandt van Six vervaardigde. Al uit 1647 is de eerste ets bekend die Rembrandt van hem maakte. Deze ets, en de ontwerptekeningen daarvoor, zijn op de presentatie te zien. Rembrandt speelde met de gedachte Six als landedelman af te beelden. Maar de kunstenaar vond wellicht de eerste versie wat te rustiek en de tweede tekening toont Six als een studieuze liefhebber van de letteren. Van de eerder genoemde ets worden verschillende ‘staten’ getoond, evenals de koperplaat die altijd in het bezit van de familie Six is gebleven.

Tevens toont de presentatie enkele (voor de 17de eeuw) informele geëtste portretten: de voorgestelde kijkt de toeschouwer niet recht aan, maar wordt als het ware ‘betrapt’ tijdens zijn bezigheid. Het portret van de uitgever Clemendt de Jonghe lijkt de opmaat te zijn naar het schilderij van Six: ook De Jonghe heeft een flaphoed, zwierige mantel en handschoenen.

Dat Six en Rembrandt elkaar kenden, staat vast. Beiden behoorden tot geheel verschillende sociale lagen in Amsterdam en Jan Six gaf, als man van goeden doen, opdrachten aan Rembrandt. De laatste droeg tekeningen op aan zijn opdrachtgever en Six leende weer geld aan de kunstenaar die schulden had. Gezien de opvallend losse manier van schilderen van het portret moet Six grote waardering voor het werk van Rembrandt hebben gehad. Rembrandt van zijn kant moet ook hebben geweten dat zijn –voor die tijd zeer ongebruikelijke – stijl in goede aarde zou vallen en dat zijn schilderij zou worden geaccepteerd door Six.  

Deze presentatie is mede mogelijk gemaakt door ING, de hoofdsponsor van het Rijksmuseum.

Rembrandt & Jan Six. Een Amsterdamse vriendschap, 7 september-29 november: www.rijksmuseum.nl

{kl_rssfeed image="0" chtitle="0" chdesc="0" chsrc="0" title="1" desc="0" temsrc="0"
item_one="1" items="6" word_count="20" span="0" cache="3600" class="kl_rssfeed"
debug="0"}http://www.booking.com/deal.nl.xml?aid=331045;label=dealfeed_head;tmpl=deal_rss;ufi=-2140479;lm=0;period=1;type=6{/kl_rssfeed}

 

{kl_rssfeed image="0" chtitle="0" chdesc="0" chsrc="0" title="1" desc="0" temsrc="0"
item_one="1" items="6" word_count="20" span="0" cache="3600" class="kl_rssfeed"
debug="0"}http://www.booking.com/deal.nl.xml?aid=331045;label=dealfeed_head;tmpl=deal_rss;ufi=-2140479;lm=0;period=1;type=5{/kl_rssfeed}