Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Pieter Aertsen, De eierdans, 1551. Pieter Aertsen en de wereld op zijn kop. Het Rijksmuseum presenteert van 2 februari tot en met 19 april 2010 een kleine tentoonstelling over de 16de-eeuwse kunstenaar Pieter Aertsen. Diens werk....,

waaronder het beroemde schilderij De Eierdans (1552), is voor het eerst sinds lange tijd weer in het Rijksmuseum te zien. De tentoonstelling wordt georganiseerd ter gelegenheid van het afscheid van hoofdconservator Wouter Kloek.
Als jong en ambitieus kunstenaar verliet Pieter Aertsen (1508?-1575) Amsterdam, om carrière te maken in Antwerpen, het bruisende artistieke centrum van die tijd. Hij schilderde altaarstukken, feestende boeren en het eerste stilleven. In zijn markt- en kroegtaferelen en voorstellingen met uitgestalde etenswaren lijkt het of de bijzaak hoofdzaak is geworden en de wereld op zijn kop staat. Het slechte voorbeeld op de voorgrond trekt de aandacht, maar de betekenis van deze schilderijen is op de achtergrond te vinden.

In 1566 maakte Aertsen de Beeldenstorm mee. Toen is een belangrijk deel van zijn werk verloren gegaan. Gelukkig bleven twee delen van een altaarstuk bewaard, en een groot fragment, een Herder met ossekop, dat voor de tentoonstelling werd geleend van het Amsterdams Historisch Museum. Daarnaast is de beroemde Eierdans te zien, en De genezing van de lamme in Bethesda, geschilderd in 1575, enkele weken voor de dood van de kunstenaar. Een groot schilderij van Aertsen’s meesterleerling Joachim Beuckelaer (1533?-1575), Christus in het huis van Maria en Martha (1566), completeert het ensemble.
“Pieter Aertsen is een brutale en vindingrijke schilder. Zijn werk is feestelijk, maar wel met een boodschap. Eigenlijk een echte volksschilder”, aldus Kloek.

Bij de tentoonstelling verschijnt een Dossier van het Rijksmuseum onder de titel Pieter Aertsen en de wereld op zijn kop, geschreven door Wouter Kloek. Daarin zijn de werken van Aertsen uit de collectie van het Rijksmuseum beschreven in de context van zijn oeuvre, van diens rol als inspirerend leermeester en van de verwarrende tijden rond de Beeldenstorm.

Wouter Kloek neemt met deze kleine tentoonstelling afscheid van het Rijksmuseum waar hij sinds 1973 als conservator werkzaam is geweest. Hij geldt als een groot kenner van de schilderkunst van de 16de en 17de eeuw. Hij werkte mee aan grote tentoonstellingen als Kunst voor de Beeldenstorm en Dageraad der Gouden Eeuw. Tijdens zijn laatste jaren bij het Rijksmuseum hield hij zich als hoofdconservator bezig met de coördinatie van de inhoudelijke plannen voor de herinrichting.

 


WWW.RIJKSMUSEUM.NL