Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Hotels en congreslocaties gaan voor goud. Rotterdam zet zich steeds sterker op de kaart als duurzame congresstad.

In juni 2010 bundelden 29 Rotterdamse hotels en congreslocaties de krachten om met elkaar te werken aan het verduurzamen van hun bedrijfsvoering en het verbeteren van hun milieuprestaties. Samen met Koninklijke Horeca Nederland, Stichting Keurmerk Milieu, de gemeente Rotterdam en Rotterdam Marketing tekenden zij het convenant ‘Duurzame Hotels en Congreslocaties in Rotterdam’. Nu, ruim een jaar later, zijn 15 locaties bekroond met het milieukeurmerk Green Key, waarvan 11 in de hoogst haalbare categorie goud.

“Een enorme prestatie van groot belang” vindt wethouder Alexandra van Huffelen. “De toeristische en hospitality sector is voor Rotterdam een uithangbord om ons duurzame imago te verstevigen”. Afgelopen vrijdag bracht zij een werkbezoek aan twee deelnemende locaties, Inntel Hotels Rotterdam Centre en Suitehotel Pincoffs waarbij meer inzage werd verkregen in de praktijkervaringen en creatieve duurzame initiatieven.

Inntel Hotels Rotterdam Centre: “Verduurzamen kost tijd”
“Verduurzamen kost tijd en om vervolgens duurzaam te blijven kost energie”, zegt Hans van Schaick, General Manager Inntel Hotels Rotterdam Centre. “Het blijft een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen duurzaam verantwoord ondernemen en commercieel verantwoord ondernemen. Als hotel hechten wij grote waarde aan comfort voor onze gasten en daar willen we niet teveel aan tornen. Vanuit een duurzaam perspectief verlagen wij bijvoorbeeld de waterdruk op onze douches, maar wel zodanig dat dit het comfort niet aantast”.

Samenwerken loont
Het afgelopen jaar is gebleken dat veel hotels en congreslocaties tegen dezelfde vraagstukken aanlopen bij het verduurzamen van hun onderneming. Met name waar het gaat om het sluiten van contracten met leveranciers voor producten als composteerbare glazen, biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen en biologische koffie, wijn, of bier kan het verstandig zijn om de krachten te bundelen. “De beste manier voor een bedrijf, of leverancier om te veranderen is immers wanneer de klanten erom vragen” laat de wethouder tijdens haar werkbezoek weten. “Concurrentie is vaak de beste drijfveer”.

Suitehotel Pincoffs: “Groen met een glimlach”
Ook Suitehotel Pincoffs voelt zich nauw betrokken bij het verduurzamen van hun onderneming en voert dit zoveel mogelijk tot op detailniveau door in de organisatie. Onlangs maakte het hotel een start met het planten van bomen in een speciaal aangelegd Pincoffs-bos in Panama. Hiermee wordt beoogd om de CO2-uitstoot van het hotel en hun gasten te compenseren, lokale boeren te ondersteunen in hun onderhoud en de verwoestende bodemerosie tegen te gaan. Elk vergadergezelschap ontvangt in het hotel een gratis (virtuele) boom. “Met deze betrokkenheid en persoonlijke benadering willen we laten zien dat groen ondernemen ook heel leuk kan zijn’’, zegt Edwin van der Meijde, eigenaar van Suitehotel Pincoffs. “Wij zien dat circa één op de tien van onze gasten daadwerkelijk kiezen voor ons hotel vanwege de duurzame bedrijfsvoering. Maar, acht op de tien gasten vertrekken uiteindelijk met een echt ‘groen gevoel’. Daar zit onze winst, want deze klanten zien we trouw weer terugkomen in ons hotel”.

Rotterdam: duurzame congresstad
“Rotterdam heeft de ambitie om zich steeds sterker te profileren als duurzame zakelijke destinatie”, vertelt Marie-Therese, Manager Accountmanagement bij Rotterdam Marketing. “Met name bij eventmanagers en congresorganisatoren van ‘groene events’ willen we Rotterdam sterker op de kaart zetten. Een hotel en/of congreslocatie moet voor de klant dan wel herkenbaar ‘groen’ zijn. Het Green Key label geeft duidelijk inzage in duurzame locaties en initiatieven in de stad. Het traject is boven verwachting gelopen. Een groot aantal ondernemers in de stad was zeer enthousiast om er gezamenlijk werk van te maken hetgeen inmiddels heeft geresulteerd in 15 green keys extra, waarvan maar liefst 11 in de categorie goud en er volgen er nog velen de komende maanden”.

Wethouder Van Huffelen: “Rotterdam op weg naar European Green Capital 2014”:
Alexandra van Huffelen is trots op het gezamenlijke initiatief van de Rotterdamse hotels en congreslocaties, maar vanuit commercieel oogpunt is het ook echt noodzaak. “Opdrachtgevers vragen om een Green Key en duurzame eventbedrijven. Bedrijven zijn er bovendien steeds meer van doordrongen dat duurzaamheid juist geld oplevert. Enerzijds doordat bijvoorbeeld een lager energieverbruik leidt tot besparingen. Anderzijds kiezen steeds meer consumenten voor eerlijke producten. Bedrijven die daar slim op in weten te spelen, zijn de concurrentie een stapje voor.  Als gemeente stimuleren wij de inkoop van duurzame producten uit de regio. Ook in onze eigen kantines zijn steeds meer Fair Trade producten te vinden, meer nog dan de norm voorschrijft. Het zou mooi zijn als hotels en congreslocaties meer inkopen bij boeren in de omgeving. Ons doel? Rotterdam wil de Europan Green Capital van 2014 zijn!”

Over Rotterdam Climate Initiative
Het RCI richt zich op 50% CO2-reductie en 100% klimaatbestendigheid in 2025. Het RCI is een initiatief van de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam NV, DCMR Milieudienst Rijnmond en Deltalinqs, de koepelorganisatie van de Rotterdamse industrie. Als daadkrachtige en innovatieve klimaatstad neemt Rotterdam haar verantwoordelijkheid voor de toekomst. Door zowel de oorzaken als de gevolgen van de klimaatverandering aan te pakken, werkt Rotterdam voortvarend aan het totale klimaatdossier en is door deze unieke aanpak een inspirerend voorbeeld voor anderen. De ambities en resultaten op het gebied van klimaat, energie en water dragen bij aan een duurzame, aantrekkelijke en economisch sterke stad.

Over Rotterdam Marketing
Rotterdam Marketing is een stichting met als doel het versterken van de Rotterdamse vrijetijdseconomie. De organisatie biedt (potentiële) bezoekers, de reisindustrie, congresorganisatoren en pers informatie en advies op maat. Samenwerken met verschillende Rotterdamse partijen, als congreslocaties, musea, attracties en hotels, is daarbij belangrijk. Rotterdam Marketing heeft dan ook 170 partners in de stad. Daarnaast participeert Rotterdam Marketing in het stadspromotiecentrum, ROTTERDAM.INFO aan de Coolsingel. Hier kunnen de inwoners van Rotterdam en toeristen terecht voor informatie, gifts, tickets en stadsontwikkeling. Rotterdam Marketing geeft informatieve en inspirerende middelen uit met actuele informatie over attracties, restaurants, musea, hotels en winkels in de stad, zoals www.rotterdam.info, de Rotterdam-applicatie, de Rotterdam City Map en de brochure Rondje Rotterdam.

{kl_rssfeed image="0" chtitle="0" chdesc="0" chsrc="0" title="1" desc="0" temsrc="0"
item_one="1" items="6" word_count="20" span="0" cache="3600" class="kl_rssfeed"
debug="0"}http://www.booking.com/deal.nl.xml?aid=331045;label=dealfeed_head;tmpl=deal_rss;ufi=-2152403;lm=0;period=1;type=5{/kl_rssfeed}