Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Onderzoek naar vakantiebeleving: voor, tijdens en na de vakantie. Nederlandse vakantiegangers checken bij aankomst als eerste of het verblijf en het toilet schoon is.

Wat ze meenemen uit Nederland zijn vooral mobiele gadgets, maar sommigen gaan niet op reis voordat ze de pindakaas en hagelslag hebben ingepakt. Desalniettemin laten ze de dagelijkse routine los en dat doen ze ook in bed.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Groot Vakantieonderzoek van onderzoeksbureau NarrowMinds in opdracht van Topic Travel Vakantiehuizen onder 1278 Nederlanders. De onderzoekers keken naar de voorbereidingen en belevenissen van Nederlandse vakantiegangers.

De vakantievoorpret is begonnen. Niet zozeer bij het ontvangen van het vakantiegeld (2%), maar voor de vrouw vooral bij het boeken (44%) en voor de man begint het meestal bij vertrek (31%). Wat doen we als eerste als we aankomen op het vakantieadres? Dan controleren we de bedden en het sanitair. Hygiëne en comfort zijn belangrijk voor Nederlanders. Wel zijn we losser met regels (46%) en houden niet vast aan routines. Ruim 20% drinkt wijn bij de lunch en 81% eet niet op standaardtijden. We staan open voor nieuwe dingen, zoals lokale gerechten uitproberen 82% en nieuwe mensen leren kennen 59%. Ruim een kwart heeft meer seks op vakantie (28%).

Bijna 30% gaat onvoorbereid op vakantie
Ruim een kwart van de Nederlanders bereidt zich niet voor op de vakantie. Wanneer ze dat wel doen, gaat dat vooral om het bekijken van wegenkaarten en het plannen van uitstapjes. Jongere vakantiehuishuurders bereiden zich bovengemiddeld voor met het downloaden van apps. Om vakantiegangers goed voorbereid op reis te sturen, ontvangen de boekers bij Topic Travel een uitgebreid welkomstpakket. Daarin zitten onder meer de routebeschrijving, Michelin wegenkaarten, ansichtkaarten van het huis en uitgebreide informatie over het land en leuke dingen in de omgeving. Deze maand is de vakantiehuisverhuurder begonnen met een proef ook medereizigers (40% van de vakantiehuishuurders bestaat uit 2 of meer stellen) een pakket toe te sturen.

Helft kan niet zonder mobiel of computer
Nederlanders kunnen niet zonder hun mobiel of tablet/laptop, vooral de man niet (57% tegenover 49% gemiddeld). Deze gebruiken ze nauwelijks voor het maken van foto’s, maar vermoedelijk wel om het nieuws te volgen. De Nederlandse krant is duidelijk minder noodzakelijk; slechts 4% kan niet zonder. Hoewel koffie en thee het meest meegenomen worden (35%), nemen vrouwen duidelijk vaker drop mee dan hun mannelijke reisgenoten; mannen nemen vaker dan vrouwen de BBQ mee. Ook pindakaas (12%) en hagelslag (13%) blijven populaire items in de koffer.

Goed slapen belangrijker dan ligging
Nederlanders hechten vooral waarde aan comfortabele bedden (62%). Dit vindt men belangrijker dan de ligging (16%). Interieur is vooral belangrijk voor mensen met kinderen en wordt door 24% direct gecheckt. Topic Travel geeft uitgebreide informatie op de website zodat mensen weten wat ze op dat gebied kunnen verwachten: what you click is what you get. Ook kunnen uitdrukkelijke wensen als comfort en huisdieren worden gekoppeld aan beschikbare huizen middels de ‘best match tool’.


Overige onderzoeks-highlights
• De Nederlander gaat op vakantie om uit te rusten / te relaxen (42%). Cultuur is minst belangrijk (6%)
• We vergeten het thuisfront niet. De helft verstuurt ansichtkaart: 50% (vooral 30-39 jarigen)
• 15% sport meer dan thuis
• Mannen laten het inpakken over aan de vrouw; 64% van de vrouwen pakt voor beiden in
• Bijna de helft gaat minder bewust met geld om (44%) en vrouwen bepalen vaker vooraf vakantiebudget dan mannen (40% versus 30%)

Meer informatie op de website topictravel.nl