Concur, het bedrijf achter de veelgebruikte reisapp TripIt, heeft onderzoek gedaan naar de grootste ergernissen tijdens een vlucht en het verblijf in een hotel. Daaruit blijkt dat vooral beleefdheid gewaardeerd (en verwacht) wordt.

Zo vindt een meerderheid van 62 procent van de ondervraagden het ongepast om in discussie te gaan met vliegtuigpersoneel of beveiligingspersoneel op de luchthaven. Brutaal gedrag richting hotelpersoneel wordt evenmin op prijs gesteld.

In de top 10 bij de reis zelf staan verder ouders die hun kinderen niet in bedwang houden, en mensen die te veel plek innemen. In de hotelcategorie spannen luide buurgeluiden de kroon.

De top 10 ergernissen tijdens de reis
1. Reizigers die brutaal zijn tegen vliegtuigpersoneel (62 procent)
2. Ouders die hun kinderen niet terechtwijzen als ze zich misdragen (57 procent)
3. Iemand op jouw stoel, of mensen die veel ruimte innemen of de middelste stoel (onterecht) in beslag nemen (51 procent)
4. Luid praten tijdens de vlucht (49 procent)
5. Mensen die de bagageband blokkeren (44 procent)
6. Mensen die hun stoel volledig naar achteren doen in jouw beenruimte (44 procent)
7. Sterk ruikend voedsel meenemen aan boord (44 procent)
8. Het volledig in beslag nemen van de bagagevakken (43 procent)
9. Mensen die naar buiten rennen terwijl er nog mensen in eerdere rijen staan te wachten (41 procent)
10. In de gangpaden blijven hangen tijdens de vlucht (41 procent)

De top 10 ergernissen bij hotelovernachtingen
1. Luide hotelgasten in de aangrenzende kamer (65 procent)
2. Brutaliteit tegen andere gasten (64 procent)
3. Brutaliteit tegen personeel (56 procent)
4. Voordringen bij de taxi-standplaats (51 procent)
5. Hotelgasten die rommel achterlaten in publieke ruimtes (45 procent)
6. Gasten die klagen te zijn gestoord door schoonmakers terwijl ze het bordje ‘Niet storen’ niet hebben opgehangen (34 procent)
7. Gasten die dingen meenemen uit hotelkamers (zonder toestemming) (33 procent)
8. Gasten die het vloerpersoneel geen fooi geven (24 procent)
9. Meer gasten op een hotelkamer dan toegestaan (22 procent)
10. Mensen die hun bagage in de lobby laten staat (19 procent)

“De meeste ergernissen zijn herkenbaar. Wel is opvallend dat het aspect beleefdheid zo hoog scoort. Als je aan personeel vraagt hoe dat komt, blijkt vaak dat mensen slecht geïnformeerd zijn, en verkeerde verwachtingen hebben. Ze denken iets te kunnen regelen, of verwachten dat het personeel dat voor hen kan doen, zoals een betere kamer of andere vlucht, terwijl dat soms gewoon echt niet kan. Als ze zich daar van tevoren van op de hoogte hadden gesteld, bespaart dat een hoop ergernissen bij alle betrokkenen”, aldus Kristof Huet, directeur Benelux/Nordics van Concur.

Voor meer informatie
concur.com

room8.nl