StayOkay trekt "meelift-actie" op aandringen Fletcher Hotel Group in. De tweede serie van honderdduizend vouchers voor een voordelige overnachting bij de Fletcher Hotel Group is vanochtend in een mum van tijd in de vestigingen van drogisterijketen Kruidvat over de toonbank gegaan.
De eerste gasten van de actie, die dinsdag 28 oktober begon, hebben meteen de woensdag er op al bij Fletcher gelogeerd. Volgens directeur Rob Hermans van de hotelgroep heeft men intussen de, aanvankelijk wat haperende, techniek weer helemaal onder controle. "Er is behoorlijk wat extra capaciteit aan servers en lijnen bijgeplaatst, waardoor zowel online als telefonisch het boeken zonder al teveel problemen voor de consument gaat. Dat moet ook, want we hebben er alles voor over om onze actie soepel te laten verlopen".

Vijftien procent
Hermans schat dat er vrijdag rond het middaguur al circa vijftien procent definitief was gemaakt van de boekingen voor de eerste honderdduizend hotelvouchers. Die werden dinsdag op de eerste actiedag in nauwelijks een uur tijds verkocht. In de twee callcenters wordt hard gewerkt aan het voltooien van de rest van de boekingen.

Extra tandje bij
"Onze mensen daar zijn ontzettend enthousiast over het succes van de actie en zetten graag een extra tandje bij om alles zo vlot mogelijk voor de gasten te laten verlopen. En ook uit de hotels, waar het normaal gesproken in deze tijd toch wat rustiger is, komen heel tevreden reacties", aldus Hermans. Vooral de periode rond Valentijnsdag, 14 februari, blijkt op dit moment erg in trek. "Onze hotels zijn voor die tijd al helemaal vol aan het lopen".

Excuses
Volgens Fletcher Hotel Group heeft StayOkay intussen excuses aangeboden voor de manier, waarop zij heeft gepoogd in te haken op de hotelactie via de Kruidvatwinkels. Stayokay, met dertig hostels overal in het land, meldde in een persbericht en op haar website, dat "gedupeerde" Kruidvatklanten hun hotelvoucher tegen kostprijs zouden kunnen gebruiken bij het boeken van een driedaags arrangement bij StayOkay.

Onterecht
De directie van Fletcher Hotels is vooral gevallen over het onterecht gebruiken van het woord "gedupeerd". Volgens CEO Chris Luken van Fletcher Hotel Group is er van gedupeerden helemaal geen sprake. Luken vindt de actie van StayOkay "smakeloos, brutaal, héél fout en getuigen van gebrek creativiteit".

Ongeoorloofd
Luken is van mening dat er sprake was van een "ongeoorloofde" actie van StayOkay. "Het kan niet zo zijn dat een andere keten goedkoop meelift op een actie, die wij gedurende driekwart jaar zorgvuldig hebben voorbereid," zegt hij.

Oprecht
"Uit het contact het StayOkay is ons gebleken, dat men oprecht van mening was, dat we waren geholpen met het idee. Maar we zijn best in staat om onze eigen actie zelf tot een goed einde te brengen", aldus Hermans vrijdagochtend. "Nu StayOkay de actie heeft ingetrokken is voor ons natuurlijk de kous af".

Beschikbaarheid
Op de website van drogisterijketen Kruidvat wordt intussen verzekerd, dat Fletcher voor de actieperiode voldoende hotelkamers beschikbaar heeft, zowel op doordeweekse dagen als in het weekend. Indien noodzakelijk wordt de inwisselbaarheid van de vouchers verlengd waardoor het aantal beschikbare kamers toeneemt. "Uitgangspunt van Kruidvat is tevreden gasten", staat op de site.