Google deed onlangs verslag over de wijze waarop reizigers zich online voorbereiden bij het plannen van een volgende reis.

Of dat nu voor plezier is of voor zaken. Meer dan 5.000 Amerikaanse consumenten reageerden op een enquete waarin werd geprobeerd meer zicht te krijgen bop het beslissingsproces voor de aanvang van de reis waarbij ook gekeken werd naar het verschil tussen vakantiereizen en zakelijke reizen.

Uiteraard vermoeden de reis markteers allang dat de reizigers zich uitgebreid en op verschillende manieren voorbereiden. Als we kijken naar de top 7 online activiteiten bij het plannen:

beslissingsgedrag reizen 2travel2 1

Vakantiegangers en zakenreizigers hebben verschillende prioriteiten bij het zoeken

Met zoveel online bronnen zul je vroeg of laat een keuze moeten maken. Er zijn interessante verschillen in die keuzes en dat heeft natuurlijk invloed op het beslissingsproces. Voor de marketing is dat natuurlijk interessant - Business Travelers gaan iets eerder direct naar de hotel bookingssites:

beslissingsgedrag reizen 2travel2 2Note: OTA=Online Travel Agencies

Computers, desktop, laptop versus mobile devices
De laatste jaren neemt het gebruik van mobile devices in het plannen van een reis een steeds centralere plaats in. Voor de zakelijke reizigers is dat veel sterker dan bij de vakantie reiziger. De reizigers geven zelf ook te kennen dat ze voor het plannen steeds meer de voorkeur geven aan de mobile devices. Daarbij maken ze bij voorkeur gebruik van de mobile browsers in plaats van apps. Op dit moment is nog lang niet iedereen blij met de technieken in de mobile devices. Alhoewel dat stap voor stap steeds beter wordt.

beslissingsgedrag reizen 2travel2 3

De nieuwe rol van de online video
Het gebruik van video-materiaal is altijd al belangrijk geweest - vooral als de reiziger nog aan het shoppen is en nog steeds meerdere bronnen aan het raadplegen is. Het lijkt er sterk op dat de online video steeds belangrijker wordt in het bslissingsproces en dat geldt voor zowel de vakantie- als zakelijke reiziger.
Kijk maar eens naar de fraaie timelapse van het Atomium te Brussel ( op Vimeo)

beslissingsgedrag reizen 2travel2 4

Reizigers kijken naar een mix van user-generated content en professioneel gemaakte video's waarbij sociale platforms als YouTube en Vimeo een groter rol spelen. Hier is de top 5 soorten video's bekeken door alle reizigers:

    62% Video's van hotels, luchtvaartmaatschappijen, cruises, reizen, enz.
    58% Trips beoordeeeld door experts
    58% Video's van reisgerelateerde kanalen
    56% Trips beoordeeld door mensen zoals ik
    48% Video's gemaakt door mensen zoals ik

Heel opvallend om te zien dat reizigers weinig onderscheid maken tussen expert-generated content versus user-generated content. Bij vormen van gegenereerde content hebben serieuze invloed op het nemen van een beslissing.

 

Conclusie
Reizigers beginnen vaak in een vroeg stadium met zoeken naar informatie over de voorgenomen reis.

Voor bestemmingen is dit een duidelijk signaal  - nu hebben wij als bestemming nog invloed.
Met een dynamische online marketing strategie potentiële reizigers in de vroege fase van het zoekproces proberen te bereiken met heldere en tastbare informatie.


Fraaie timelapse met goede promotie voor Brussel met het Atomium

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.