Vijf macro trends die de toekomst van het reizen in Azië vorm geven.

 

In de “toekomst van reizen” zijn het vaak de grotere krachten die het gedrag van de consumenten beïnvloeden en zo de richting van de reissector mede bepalen. Er zijn vijf macro trends te herkennen die van invloed zijn de reisbranche in Azië.

1. Verstedelijking - urbanisatie
In Azië groeien de steden heel snel, met name in China. Grote delen van de bevolking van het platteland verplaatsen zich naar de hi-tech stedelijke gebieden.  Hier maken veel mensen voor het eerst kennis met internet, gaan deze techniek gebruiken om producten en diensten te kopen, blijven in contact met vrienden, familie en collega's en kunnen voor het eerst echt informatie over de REST van de wereld vinden.

2. De groei van de middenklasse
De groei van de verstedelijking levert ook ook nieuwe industrieën en dienstverlening op. Daardoor zal het gemiddelde inkomen in sommige landen heel sterk toenemen. Deze opkomende middenklasse heeft veel geld te besteden, niet alleen voor woningen en huishoudelijke goederen. Ook reizen naar nationale en internationale bestemmingen komen steeds meer in bereik. Steeds meer mensen zullen ook op zakenreis gaan voor expansie van de eigen industrie in het buitenland, of voor het verkennen van nieuwe markten in landen over de regio Azië/Pacific of Europa en Amerika.

3. Low-cost carriers
AirAsia 2travel2Tot voor kort bestonden er geen no-nonsense luchtvaartmaatschappijen ​​in Azië. Het waren de luchtvaartmaatschappijen van de overheid of de grote westerse luchtvaartmaatschappijen die goed waren voor bijna alle reizen vluchten in en rond de regio.Tegenwoordig is het aantal zitplaatsen op low cost carriers in Zuidoost-Azië al goed voor ongeveer 58% van het totaal. Carriers zoals Air Asia, Tiger Airways, Jetstar hebben moeilijk te bereiken binnenlandse bestemmingen bereikbaar gemaakt voor nationale en internationale passagiers. Evenals in Europese en Noord-Amerikaanse gebieden hebben de goedkope tickets ervoor gezorgd dat grote aantallen mensen voor het eerst gingen vliegen,  vaker gingen reizen naar bestemmingen die daardvoor steeds onmogelijk waren geweest.

4. Invoering technologie in Azië
Een groot deel van de westerse wereld heeft het begin van internet meegemaakt met de pijnlijke ervaringen van een trage 56k dial-up verbinding. Daarna kwam er stap voor stap het breedband en wifi. Daarbij werden de webactiviteiten meestal uitgevoerd op desktop computers, laptops en later op mobiele telefoons en tablets. Veel consumenten in de opkomende markten van Azie hebben geen idee hoe de westerse wereld dat vroeger heeft gedaan op de zogenaamde digitale snelweg. Veel landen in deze opkomende markten, zoals Zuid-Korea, hebben meer mobiele web-gebruikers dan desktop of laptop aansluitingen. De meesten beginnen met mobile apperatuur als de mobile en het tablet.

5. Politieke ontwaken
Door de toegang tot het internet heeft in veel landen van Azië liberalisering van ideeën plaats gevonden door invloeden van westerse trends, diensten en producten. In de meeste landen van Azië lijkt die liberalisering niet te stoppen en is het even afwachten hoe de culturen in die landen zich zullen ontwikkelen. In de landen van Azië zien we steeds meer een voorzichtige druk op regeringen om verbetering van mensenrechten. Ook is er steeds meer de roep om visumbeperkingen voor reizen naar het buitenland op te heffen en verder te liberaliseren.

asia australasia airasia low cost 2travel2