china 1Er zijn enkele grote, macro krachten aan het werk die het reisgedrag van consumenten vanaf 2016 verder kunnen beinvloeden. Wij kunnen 5 trens signaleren.

1. Urbanisatie

In Azie groeien steden zeer snel, met name in China waar grote delen van de plattelandsbevolking verhuizen naar de stad en daar te maken krijgen met de hi-tech van de stedelijke gebieden. Als gevolg hiervan zullen velen voor het eerst te maken krijgen met internet en zullen via het web niet alleen in contact blijven met vrienden, familie en collega's, maar ook met de mogelijkheid producten en diensten te kopen via het world wide web.

2. De groei van de middenklasse
De sterke verstedelijking met nieuwe beroepen in de industrie en de dienstenverlening stuwde het gemiddelde inkomen in sommige aziatische landen tot hogere niveaus. Deze opkomende middenklasse heeft veel te besteden. Niet alleen in huizen en huishoudelijke goederen, maar ook in reisproducten zoals uitstapjes in de vrijetijd en reizen naar binnenlandse en internationale bestemmingen. Veel mensen in deze middenklasse zullen ook op zakenreis gaan om nieuwe bedrijven op te starten in de regio Azië-Pacific.

3. Low-cost carriers
tiger air airbusNo-nonsense luchtvaartmaatschappijen bestonden tot ongeveer tien jaar geleden nog niet in Azië, omdat westerse maatschappijen goed waren voor bijna alle reizen vliegreizen in en rond het gebied. Het aantal zitplaatsen in vliegtuigen van low cost carriers in Zuidoost-Azië is nu al goed voor ongeveer 58% van het totaal. Carriers zoals Air Asia, Tiger Airways, Jetstar hebben zich gespecialiseerd in minder voor de hand liggende en moeilijker te bereiken bestemmingen. Omdat door de sterke competitie de prijzen zijn genivelleerd kunnen steeds meer mensen nu de reis maken waar ze in het verleden van hadden gedroomd - niet een keer, maar ook vaker.

4. Invoering technologie

Het grootste deel van de westerse wereld heeft de nieuwe technologie stap voor stap ingevoerd. Waar in het verleden de westerse wereld te maken had met gebrekkige verbindingen kunnen deze landen de start maken met snelle breedbandverbindingen en mobiele devices. Veel gebruikers in deze landen van Azie zijn meer aangewezen op hun mobiele devices (telefoon, tablet) en minder op de desktop PC of laptop.

5. Het politieke ontwaken

Door te komst van internet heeft de bevolking van de meeste landen in Azie te maken gekregen met produkten, diensten en denkbeelden die tot dan onbekend of onmogelijk waren. Als gevolg daarvan zullen hun culturen langzaam (of snel) evolueren. In China zien we enige vormen van kapitalisme al optreden en dwingt de bevolking een zekere liberalisering af.