Passagiers in Nederland recht op ruim €700.000 aan compensatie na storing British Airways
Het reguliere vluchtschema is inmiddels weer op gang, maar British Airways kampt nog met de gevolgen van een computerstoring die zaterdag is ontstaan. Passagiers uiten op social media nog steeds hun ongenoegen over de wanorde die het gevolg hiervan was.
Afgelopen weekend werden meer dan 1.000 vluchten beïnvloed door de computerstoring bij British Airways. Volgens data van AirHelp werden vluchten van ruim 11.000 passagiers enorm vertraagd of geannuleerd. Ook in Nederland was de storing voelbaar. Naar schatting hebben passagiers die vanuit of naar Nederland vlogen recht op ruim €700.000 aan compensatie. Wereldwijd loopt dit bedrag op tot ruim 50 miljoen euro. Dit is een berekening op basis van de ‘standaard’ compensatie die de luchtvaartmaatschappij dient uit te betalen volgens de Europese Verordening 261/2004. Passagiers kunnen hiernaast ook extra gemaakte kosten declareren als accommodatie, vervoer, eten/drinken en alternatieve vluchten.
Hoofd juridische zaken bij AirHelp, Christian Nielsen, adviseert iedere passagier die getroffen is door de computerstoring een claim in te dienen. ‘British Airways is in deze kwestie aansprakelijk en dient compensatie uit te keren aan de getroffen reizigers. Passagiers die werden beïnvloed door de storing maar reisden met een andere luchtvaartmaatschappij hebben helaas geen recht op de standaard compensatie, maar zij kunnen wel extra gemaakte kosten voor eten, drinken en/of accommodatie terugvragen bij hun maatschappij.’
De hoogte van de compensatie hangt af van verschillende factoren, waaronder de reisafstand. Indien de vlucht meer dan 3.500 km zou moeten afleggen dan loopt de compensatie al gauw op tot €600 per passagier. AirHelp beschouwt het als een missie om passagiers te informeren en bij te staan in geval van vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten. Wie in de afgelopen drie jaar te maken kreeg met vluchtverstoring, kan recht hebben op een financiële compensatie. De website van AirHelp geeft direct inzicht. Het kost maar 3 minuten om dit hier te checken.
Over AirHelp
AirHelp is een door Y Combinator ondersteunde startup die opkomt voor de rechten van luchtvaartpassagiers in geval van vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten. Sinds de oprichting in 2013 heeft het bedrijf al meer dan € 174 miljoen aan compensatie voor passagiers verwerkt en wereldwijd al meer dan 2 miljoen mensen bijgestaan. AirHelp is actief in 30 landen, biedt ondersteuning in 15 talen, en heeft wereldwijd meer dan 500 mensen in dienst. Kijk voor meer informatie op www.airhelp.com/nl/