Bij dashboard camera’s, afgekort dashcams, denken we onwillekeurig terug aan Blik op de Weg.
Een programma waarin spookrijders en andere wegpiraten door politieagenten in burger werden achtervolgd. Als kijkers thuis genoten we van spannende beelden van deze jacht, die altijd in lage resolutie en schokkerig gefilmd waren met een aan de achteruitkijkspiegel bevestigde camera. Niet zelden moest de bijrijder deze met de hand richting de actie draaien. Die tijden zijn gelukkig voorbij: niemand kan tegenwoordig meer zonder een moderne dashcam. Hierbij drie redenen waarom.
Leg bijzondere momenten vast
Het gebeurt niet vaak dat een meteoriet op aarde landt – laat staan dat er toevallig ook nog iemand met een camera paraat staat om dat te filmen. En toch was dat een paar jaar geleden het geval, toen een nietsvermoedende Rus met zijn dashcam de inslag van het rakelings langs scherende projectiel wist te filmen. Juist voor deze aangename bijvangst is het ideaal om een dashcam in je auto op te hangen: de eigenaar kon onmogelijk voorzien dat hij die dag een zeldzame meteorietinslag zou kunnen filmen. Met een losse videocamera, fototoestel of mobiele telefoon was hij sowieso te laat geweest (en vermoedelijk ook van de weg geraakt). Juist voor die onverwachte momenten, die al voorbij zijn wanneer je met je ogen knippert, mag een dashcam niet ontbreken. Let er wel op dat je, bij het delen van die video’s, andere weggebruikers of hun nummerborden niet herkenbaar in beeld brengt. Zolang je de privacy van andere weggebruikers respecteert, mag je in Nederland gewoon het straatbeeld filmen.
Leg de oorzaak van blikschade vast
Dat die Rus een dashcam in zijn auto had hangen, was dan weer een stuk minder toevallig. Een groot deel van het Russische wagenpark is van een camera voorzien, om in het geval van een aanrijding onschuld of juist schuld van de andere betrokkenen te kunnen bewijzen. Je zou kunnen zeggen dat het Nederlandse wegennetwerk een stuk kleiner is dan het Russische en ook vaker van wegcamera’s is voorzien, maar een auto hoeft natuurlijk helemaal niet te rijden om beschadigd te worden. Veel dashcams zijn voorzien van een accu en registreren beweging in de buurt van je auto, ook nadat jij deze hebt achtergelaten op een parkeerplek. Daardoor is eenvoudig terug te zien welke postbezorger met zijn fiets of bouwvakker met zijn kruiwagen verantwoordelijk is voor die lelijke kras of zijspiegel die op half zeven hangt. Mocht je onderweg aangereden worden, dan is de dashcam uitstekend geschikt voor het fotograferen van de schade.
Profiteer van de vele moderne functies
Moderne dashcams filmen alles in hoge resolutie, met dertig frames per seconde en door een groothoeklens. Zo beschikt de MiVue 785 over Full HD, een kijkhoek van 140 graden en een optische sensor van Sony. Dankzij geïntegreerde wifi, waar zowel MiVue 785 als 792 over beschikken, kunnen mooie opnames gelijk naar een mobiele telefoon worden verstuurd, waarmee ze eenvoudig zijn te delen via sociale kanalen. De ingebouwde GPS-ontvanger in beide dashcams zorgt ervoor dat je altijd weet waar en hoe hard je rijdt. Bovendien zijn beide systemen voorzien van geavanceerde veiligheidsfuncties: wanneer je de rijbaan verlaat klinkt er een waarschuwing. Na een lange autorit klinkt er bovendien een vermoeidheidswaarschuwing – dito bij een dreigende frontale botsing. Door meldingen voor flitspalen voorkom je bovendien dat je ooit nog te hard rijdt.
Dashcams zijn onmisbare gadgets
Alleen gadgets die ons leven makkelijker maken zich onmisbaar. De dashcam is zo’n onmisbare gadget: deze zorgt er als een soort videoscheidsrechter voor dat je je onderweg beter beschermd voelt. Bovendien sta je sterker bij je verzekeraar omdat je kan aantonen wanneer schade door anderen is veroorzaakt. En mocht er zich toevallig binnenkort een meteorietinslag voordoen, dan weet jij in ieder geval zeker dat je ‘m op de gevoelige plaat vastlegt.
Over MiTAC Europe Ltd.
MiTAC Europe Ltd is onderdeel van MiTAC International Corp., toonaangevend in de wereldwijde ICT-sector en opgericht in 1982. In de afgelopen 30 jaar heeft MiTAC zich ontwikkeld tot een internationale organisatie, die zich bezighoudt met R&D, design, productie, assemblage, marketing en oplossingen over de volledige breedte van electronics manufacturing services (EMS). Inclusief joint development management en productie (JDM), original design manufacturing (ODM), original equipment manufacturing (OEM) en original product manufacturing (OPM). Via zijn wereldwijde merken—Mio, Magellan, Navman —distribueert MiTAC wereldwijd GPS- en server-producten. Om tegemoet te komen aan de huidige vraag naar ‘cloud’ heeft MiTAC een uitgebreid portfolio aan clouddiensten en cloud computing producten ontwikkeld, met een focus op zakelijke producten, terminal-producten en slimme, draagbare apparatuur. Met zijn ongeëvenaarde wereldwijde ervaring en expertise, is MiTAC voorbereid op de behoeften van consumenten en industriële megatrends en kan het bedrijf klanten voorzien van veelzijdige, geïntegreerde diensten en organisatorische flexibiliteit. Op deze manier creëert MiTAC de meest geschikte elektronische producten en diensten voor klanten en veranderende markten.
Over Mio
Mio ontwikkelt en verkoopt producten waarmee gebruikers kunnen profiteren van de laatste ontwikkelingen in mobiele diensten. Het merk werd opgericht in mei 2002 en heeft tegenwoordig vestigingen in Europa, Taiwan, het vasteland van China, Noord-Amerika, Australië, Japan en Zuid-Korea. Er werken momenteel wereldwijd meer dan 900 mensen bij Mio en Mio-producten worden in meer dan 38 landen verkocht. Mio gelooft dat het mobiele leven en het mobiele zakendoen tot in de verre toekomst een integraal onderdeel van het dagelijks leven zal zijn. De slogan van Mio, “Explore More,” richt zich op het veranderen van de manier waarop mensen de wereld ervaren en laat gebruikers weten dat ze de wereld op een eenvoudige en ongebonden manier kunnen ontdekken met Mio-producten.