Groei van 66% in twee jaar. Uit analyse van IdeaWorksCompany, ondersteund door Amadeus, blijkt dat United, Delta, American en Qantas de luchtvaartmaatschappijen zijn die in 2010 en 2011 het meest hebben verdiend met inkomsten uit “ancillary services”
Uit onderzoek vanIdeaWorksCompany, een vooraamnstaand adviesbureau op het gebied van “ancillary revenue” in de luchtvaart, en Amadeus, een toonaangevende leverancier van geavanceerde technologische oplossingen en transactieprocessen voor de wereldwijde reis- en toerisme-industrie, naar de financiële gegevens van 108 luchtvaartaatschappijen van over de hele wereld - waarvan 50 hun “ancillary revenue” openbaar maakten - blijkt dat de gerapporteerde “ancillary revenue” van luchtvaartmaatschappijen in 2011 toenamen tot €18,23 miljard. Dit betekent een groei van 66 procent over de afgelopen twee jaar.
De resultaten van het onderzoek zijn opgetekend in het Amadeus Review of Ancillary Revenue Results for 2011.
Hoewel ooit voorbehouden aan low fare luchtvaartmaatschappijen, zijn “ancillary revenue” tegenwoordig een prioriteit voor veel luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Uit het rapport blijkt hoe ver de luchtvaartindustrie de aanpak van “ancillary revenue” in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
Jaarlijkse Financiële Informatie van Ancillary Revenue |
||||
2011 Cijfers Gerapporteerd door 50 Airlines €18,23 miljard ($22,6 miljard) |
2010 Cijfers Gerapporteerd door 47 Airlines €15,11 miljard ($21,46 miljard) |
2009 Cijfers Gerapporteerd door 47 Airlines €10,95 miljard ($13,47 miljard) |
2008 Cijfers Gerapporteerd door 35 Airlines €7,68 miljard ($10,25 miljard) |
2007 Cijfers Gerapporteerd door 23 Airlines €1,72 miljard ($2,45 miljard) |
Jaarlijkse resultaten zijn gekoppeld aan een fiscale periode dat eindigde in het aangegeven jaar |
Holger Taubmann, Senior VP Distribution bij Amadeus, over de resultaten: “We hebben de branche zich snel zien aanpassen aan een aantal duidelijke mogelijkheden voor het aanbieden van “ancillary services”, zoals bagage toeslagen, extra beenruimte en on-board catering. De volgende innovatiegolf in ondersteunende diensten zal komen van luchtvaartmaatschappijen die nieuwe producten ontwikkelen ter ondersteuning van hun merkpositionering en die tevens toegevoegde waarde leveren aan reizigers. Een multi-channel distributiebenadering is de sleutel tot het realiseren hiervan. Amadeus werkt samen met 46 luchtvaartmaatschappijen, die gebruik maken van Amadeus Ancillary Services Solution, aan een aanbod dat de reiservaring op maat maakt en nieuwe inkomstenbronnen aanboort, zowel nu als in de toekomst.”
NEVENINKOMSTEN: RESULTATEN
Grote bedrijven genereren hoge resultaten. De analyse bevestigt dan ook dat de grootste inkomstenresultaten van ondersteunende diensten toebehoren aan grote luchtvaartmaatschappijen. De top 10 lijst met “Totaal Ancillary Revenue” (zie Tabel 1) wordt gedomineerd door grote merken. American en Delta bereikten hun status door een mix van activiteiten, maar met name de ingecheckte bagage en de verkoop van frequent flier miles aan bankpartners. Qantas en TAM zijn unie, omdat inkomsten uit hun frequent flyer programma de voornaamste reden is voor plaatsing in de top 10.
Tabel 1: Top 10 luchtvaartmaatschappijen– Totaal Ancillary Revenue (euro’s) |
||||
Jaarlijkse resultaten – 2011 |
Voornaamste Inkomstenbron |
Jaarlijkse resultaten – 2010 |
||
€ 4.162.655.000 |
United Continental |
Divers |
€ 3.530.000.000 |
United Continental |
€ 2.039.870.000 |
Delta |
Divers |
€ 2.612.200.000 |
Delta Air Lines |
€ 1.700.965.000 |
American |
Divers |
€ 1.379.524.000 |
American |
€ 1.141.720.000 |
Qantas Airways |
FFP |
€ 1.087.268.000 |
Qantas Group* |
€ 949.900.000 |
Southwest |
Divers |
€ 834.492.000 |
US Airways |
€ 890.122.000 |
easyJet |
Divers |
€ 801.600.000 |
Ryanair |
€ 886.200.000 |
Ryanair |
Divers |
€ 654.824.400 |
easyJet |
€ 874.230.000 |
US Airways |
Divers |
€ 426.240.000 |
Emirates |
€ 537.315.924 |
TAM Airlines |
FFP |
€ 390.065.000 |
Alaska Air Group |
€ 491.050.000 |
Alaska Air Group |
Divers |
€ 359.489.220 |
TAM Airlines |
* Qantas Group is inclusief Jetstar. |
Samen waren deze 10 luchtvaartmaatschappijen goed voor een omzet van meer dan €13,7 miljard aan ondersteunende diensten, of 75 procent van het totale bedrag dat door luchtvaartmaatschappijen voor 2011 werd verstrekt. easyJet ging voor het eerst Ryanair voorbij.
Low fare luchtvaartmaatschappijen domineren de top 10 lijst met “% van de Totale Omzet” (zie Tabel 2), omdat ondersteunende diensten natuurlijk een groter deel van de opbrengsten van dergelijke maatschappijen uitmaken.
Consumenten die voor een low fare luchtvaartmaatschappij kiezen, kunnen een laag tarief betalen voor basis transport of kiezen voor alles op het a la carte menu en een prijs betalen die vergelijkbaar is met wereldwijde spelers als KLM of British Airways. Met 15 tot 33 procent van de omzet, is het succes van de “ancillary revenue” een kwestie van financieel overleven voor deze low fare luchtvaartmaatschappijen.
Tabel 2: Top 10 Airlines – Ancillary Revenue als een % van de Totale Omzet |
||||
Jaarlijkse Resultaten – 2011 |
Voornaamste Inkomstenbron |
Jaarlijkse Resultaten – 2010 |
||
33.2% |
Spirit |
Divers |
29.2% |
Allegiant |
27.1% |
Jet2.com |
Divers |
22.6% |
Spirit Air |
27.0% |
Allegiant |
Divers |
22.1% |
Ryanair |
20.8% |
easyJet |
Divers |
21.0% |
Jet2.com |
20.5% |
Ryanair |
Divers |
20.5% |
Tiger Airways |
19.1% |
Tiger Airways |
Divers |
19.2% |
easyJet |
17.8% |
AirAsia Group |
Divers |
18.7% |
AirAsia Group |
17.0% |
Flybe |
Divers |
18.1% |
AirAsia X |
16.5% |
AirAsia X |
Divers |
15.7% |
Flybe |
15.3% |
Jetstar |
Divers |
14.7% |
United Continental |
|
De “Per Passagier” top 10 (zie Tabel 3) toont een mix van wereldwijde giganten, low fare luchtvaartmaatschappijen, regionale carriers, en traditionele netwerkmaatschappijen.
Het Frequent Flyer Programma van Qantas genereert een verbazingwekkende hoeveelheid aan inkomsten per passagier, voornamelijk dankzij de kracht van haar Australische netwerk van co-branded creditcards. De luchtvaartmaatschappij hanteert de nieuwe aanpak van meerdere bankrelaties, in tegenstelling tot de gebruikelijke methode van de selectie van één bank per consumentenmarkt. Het programma behaalde een omzet van AUD 1,148 miljard (€896 miljoen) gedurende het fiscale jaar 2011. Met 8 miljoen leden betekent dat AUD 143,50 (€112) per lid. Qantas genereert daarnaast ook een behoorlijke omzet uit traditionele a la carte activiteiten.
Tabel 3: Top 10 Airlines – Ancillary Revenue per Passagier (euros) |
||||
Jaarlijkse Resultaten – 2011 |
Voornaamste Inkomstenbron |
Jaarlijkse Resultaten – 2010 |
||
€ 40,91 |
Qantas Airways |
FFP |
€ 29,45 |
AirAsia X |
€ 33,61 |
Spirit |
Divers |
€ 26,24 |
Qantas Group* |
€ 33,30 |
Jet2.com |
Divers |
€ 24,23 |
United Continental |
€ 30,79 |
AirAsia X |
Divers |
€ 24,20 |
Jet2.com |
€ 29,36 |
United Continental |
Divers |
€ 23,20 |
Allegiant |
€ 27,37 |
Allegiant |
Divers |
€ 17,76 |
Spirit Airlines |
€ 19,81 |
Alaska Air Group |
Divers |
€ 17,67 |
Aer Lingus |
€ 18,80 |
Jetstar |
Divers |
€ 16,72 |
Alaska Air Group |
€ 17,73 |
Aer Lingus |
Divers |
€ 16,06 |
Delta Air Lines |
€ 17,65 |
Flybe |
Divers |
€ 14,84 |
Flybe |
* Qantas Group is inclusief Jetstar. |
Luchtvaartmaatschappijen zijn actiever geworden als retailers van reizen. Jet2.com, een vakantiegeoriënteerde luchtvaartmaatschappij uit het Verenigd Koninkrijk, en Allegiant Airlines uit de VS, staan in de top 10 dankzij hun verkoop van vakantiepakketten. Allegiant noemt zichzelf een reisorganisatie die toevallig eigenaar is van een luchtvaartmaatschappij.