Amerika pakt groots uit met Brand USA Paviljoen. De Amerikaanse bar in de hal met verre bestemmingen op de Vakantiebeurs is al vele jaren een grote publiekstrekker en dat zal in januari niet anders zijn, al verandert de bar zelf wel.
In de Jaarbeurs verrijst namelijk een heuse American Beach Bar die de sfeer van eindeloze zomers op de prachtige Amerikaanse stranden van Florida tot en met California neer gaat zetten. Vanzelfsprekend compleet met een BBQ die onderdeel wordt van de Culinaire Route op de beurs. De data van de Vakantiebeurs zijn van woensdag 14 januari tot en met zondag 18 januari 2015. Klik hier
1 miljoen
‘’Wat daar culinair aan is? Ik denk dat iedereen zijn vingers aflikt bij grilled ribs gemarineerd in Jack Daniel’s’’, lacht Hanny Fluit, die samen met Anne Borst van Target Travel Marketing verantwoordelijk is voor het Brand USA Paviljoen dat dit jaar in hal 3 te vinden is.Het wordt dus weer gezellig in ‘Amerika’. Het grote publiek weet de weg al jaren naar het paviljoen te vinden. En naar het land zelf: '’Het gaat goed met het toerisme naar de USA. Het aantal Nederlanders dat hier jaarlijks op vakantie gaat groeit gestaag. De totale stijging de afgelopen tien jaar kwam uit op liefst 39%. In 2013 bezochten bijna 590.000 Nederlanders de Verenigde Staten. Samen met België en Luxemburg waren dat er ruim 870.000. Het streven van Visit USA is om het aantal Benelux reizigers de komende jaren naar 1 miljoen te krijgen''.
Zelfs naar Texas
De populariteit van Amerika als vakantiebestemming is natuurlijk mede te danken aan de vele vluchten met Europa waardoor steeds meer Amerikaanse bestemmingen relatief eenvoudig en voordelig bereikbaar zijn geworden. ‘’Waar je vroeger bij wijze van spreken alleen richting New York of Miami ging, stappen mensen nu ook makkelijker in het vliegtuig naar Los Angeles, Las Vegas en zelfs naar Texas. Nederlandse en Amerikaanse reisorganisaties spelen daar uiteraard op in en bieden een grote diversiteit aan pakketreizen. Van uitsluitend vlucht en accommodatie tot rondreizen en individuele fly drives, al dan niet met camper of auto’’.
‘Makkelijk’ land
Hanny Fluit: ‘’De goede bereikbaarheid zie je terug in de bezoekersaantallen. Begrijpelijk. Daarnaast in Amerika natuurlijk een fantastisch mooie vakantiebestemming, het land inderdaad van de onbegrensde mogelijkheden. Het is bovendien een ‘makkelijk’ land. De meeste mensen spreken Engels, het is modern en westers en omdat iedereen het gevoel heeft het land al te kennen van film en televisie is de aantrekkingskracht extra groot om het eens met eigen ogen te bekijken. Ik denk dat dit grotendeels verklaart waarom een vakantie in Amerika steeds populairder wordt’’.
Airstream caravan
Op de Vakantiebeurs zal behalve de Beach Bar de bijna iconische aluminium Airstream caravan de aandacht trekken. ‘’Die komt vanzelfsprekend prominent in het paviljoen te staan. Iedereen kent dat type caravan, praktisch het symbool voor de Amerikaanse sfeer en cultuur. De Airstream is wat ze in de VS zelf ’Americana’ noemen en daarom mag zo’n mobile home natuurlijk niet ontbreken’’.
Festiviteiten
Los van alle in het oog springende ‘versieringen’ van wat officieel het Brand USA paviljoen heet, gaat het Amerikaanse Verkeersbureau onder de naam Visit USA de Nederlandse belangstellenden zo goed mogelijk informeren over alle vakantiemogelijkheden. Ook over minder bekende bestemmingen, de bijzondere thema’s en evenementen die de komende jaren op de rol staan. ‘’Zo bestaat het Rocky Mountains National Park in 2015 honderd jaar en staan North en South Dakota stil bij het feit dat ze zich 150 jaar geleden als 39e en 40e staat bij VS aansloten. Dat soort festiviteiten wordt natuurlijk groots op zijn Amerikaans gevierd. En zo hebben we nog heel wat meer leuke tips als je naar de VS op vakantie gaat en eens iets bijzonders wil mee maken’’.
Travel Planner
‘’Bij de Visit USA balie kunnen de mensen bijvoorbeeld onze Travel Planner ophalen, een informatief boekje dat we speciaal voor de beurs hebben laten maken en waarin alles staat over de in het paviljoen aanwezig Amerikaanse reisbedrijven en over vakanties in the USA. En als je dan uiteindelijk alles van Amerika weet, wat is er dan lekkerder om daarna nog even in onze Beach Bar een drankje te doen met een bord ribs gemarineerd in de wereldberoemde Jack Daniel’s Tennessee Whiskey’’, stelt Hanny Fluit tenslotte lachend een retorische vraag.