Transavia wil de best betaalbare en meest toegankelijke luchtvaartmaatschappij van Europa worden. Vandaag presenteert het bedrijf daarom een nieuwe merkidentiteit en ambitieuze doelen voor de toekomst.
Hospitality, service en digitale dienstverlening zijn de speerpunten in de ambitie om te groeien naar 10 miljoen leasure- en business-passagiers per jaar.
Strategische keuzes
Transavia zit niet stil en is de afgelopen vijftig jaar altijd meegegroeid met de tijd. Nu doen we dat opnieuw en bouwen daarbij voort op het goede uit het verleden, op dat wat al in ons DNA zit”, vertelt algemeen directeur Mattijs ten Brink. “Daar voegen we nieuwe elementen aan toe en beginnen zo aan een nieuw hoofdstuk. Daarvoor hebben we goed geluisterd naar medewerkers en klanten. We hebben een aantal duidelijke keuzes gemaakt en onze strategie voor de komende jaren aangescherpt.”
- Transavia wordt de nummer één betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij. Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening. Onze passagiers staan centraal in alles wat we doen en we zetten een stap extra om ze optimaal te kunnen blijven bedienen. Iedereen is welkom bij Transavia. Aan boord maken we geen onderscheid en zijn alle passagiers gelijk.
- De klantervaring die Transavia biedt verdient een breder publiek. Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker voor voordelige vluchten. We richten ons daarom niet langer alleen op vakantiegangers, maar ook op die zakelijke reiziger.
- We moeten meer aanwezig zijn waar onze passagiers zich bevinden. Niet alleen fysiek, aan de balie en tijdens de vlucht, maar ook online. Daarom optimaliseren we onze digitale klantreis en werken we aan een nieuw digitaal platform.
- We zijn de enige low-cost-luchtvaartmaatschappij die zich blijft richten op touroperators. Samen met onze partners blijven we dan ook nieuwe producten ontwikkelen.
- We vinden onze medewerkers belangrijk en blijven in de medewerkersbeleving investeren. Op die manier kunnen zij het gevoel en verhaal van Transavia uitdragen.
- We willen toegankelijk zijn op ieder vlak, van ticketprijzen tot vliegveldlocaties. We weten wat onze passagiers van ons verlangen en soms komt dat gewoon neer op een lagere ticketprijs. Om die lage prijs te kunnen blijven bieden, moeten we een efficiencyslag doen op onze eigen kosten. Dat betekent uitgaven reduceren en onze processen verder stroomlijnen.
Concrete doelen
Met het maken van deze heldere keuzes wil de luchtvaartmaatschappij vanaf 2017 weer winstgevend zijn. “Maar daar houdt onze ambitie niet op”, aldus Mattijs ten Brink. “We willen op den duur groeien naar 10 miljoen passagiers en een omzet van 1 miljard euro per jaar. Dat betekent dat we groeien naar veertig toestellen in onze vloot. Die hebben we nodig om onze nummer één positie als point-to-point-luchtvaartmaatschappij in Europa te behouden. Tel daar onze ambities voor Transavia in Frankrijk bij op en we kunnen deze cijfers verdubbelen.”
Nieuwe merkidentiteit
Transavia wil een leidende rol spelen als het gaat om hospitality, service, digitalisering en nieuwe producten. Om deze verandering ook visueel kenbaar te maken, presenteert het bedrijf daarom vandaag een nieuwe merkidentiteit en een nieuwe huisstijl. Ook hier bouwt Transavia voort op het goede uit het verleden. Wat blijft zijn de kleur groen, de ronde vormen en de letter T. Daaraan worden nieuwe elementen toegevoegd zoals de iconen en de nieuwe kleuren. Samen vormen ze de basis voor de nieuwe boodschap die Transavia wil uitstralen: ‘It’s a pleasure’. Hospitality en service staan in alles centraal voor de luchtvaartmaatschappij, zowel online, aan de balie als in de lucht. Het beeldmerk en de iconen zijn zo ontworpen dat ze in iedere taal aanspreken en snel worden begrepen. Bovendien zijn ze makkelijk toe te passen in alle soorten media-uitingen. Of dat nu offline of online is. En digitaal is inmiddels zó vanzelfsprekend, dat Transavia.com wordt omgedoopt tot ‘gewoon’ Transavia.
Overigens betekent het niet dat de nieuwe huisstijl nu meteen overal te bewonderen is. “We passen dit aan op een efficiënte en kostenbewuste manier. Zo krijgen onze vliegtuigen pas de nieuwe huisstijl wanneer ze volgens schema aan de beurt zijn voor overspuiten”, licht commercieel directeur Roy Scheerder toe. “Vandaag – 26 januari – gaat het eerste ge-rebrande vliegtuig de lucht in. Bijzonder daarbij is dat we alle toestellen gaan uitrusten met grote iconen aan de onderzijde, voor ieder vliegtuig een andere boodschap. We kiezen voor iconen, omdat die intercultureel zijn. Ze spreken aan en worden door mensen begrepen, ongeacht waar die wonen of welke taal ze spreken. Waar ik ook verheugd over ben is dat passagiers voortaan pal naast de entreedeur het woord ‘welkom’ zien staan, geschreven in alle talen van de landen waarop we vliegen. Zo spreken we iedere passagier individueel aan, ook weer onderdeel van de hoge hospitality-standaard waarop we mikken.”
Op de website zien klanten vanaf komende maand al de eerste echte verandering. Dan gaat de nieuwe internationale Transavia-website ook in Nederland en Frankrijk live en kan de hele wereld zien hoe de digitale dienstverlening verder is geoptimaliseerd voor het gemak van de klant.
Aanpassen is nodig
Darwin zei het al: ‘Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving.’ De luchtvaartsector beleeft turbulente jaren. De wensen en verwachtingen van reizigers veranderen. Mondiale trends zorgen ervoor dat luchtvaartmaatschappijen zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. “We zien deze rebrandingoperatie dan ook niet als kostenpost, maar als investering. Nodig om onze belangrijke ambities voor de toekomst te realiseren”, vertelt Ten Brink.
Mondiale luchtvaarttrends
Transavia ziet veel veranderingen in de luchtvaartsector op zich afkomen. Veranderingen waar de organisatie niet omheen kan en die de vandaag aangekondigde rebranding aanjagen. Enkele trends die van invloed zijn:
Global traveller
De wereld globaliseert en het aantal vliegbewegingen – zowel leasure als business – neemt daardoor snel toe. Zakelijke reizigers kiezen bovendien vaker voor goedkope alternatieven.
De hybride consument
Consumenten gaan voor lage prijzen met behoud van kwaliteit of kiezen heel bewust voor een duurder premium alternatief.
Value for money
Transparante prijzen zorgen voor een steeds bewustere consument. Klanten letten meer dan ooit op de prijs-waardeverhouding. De verwachtingen die consumenten hebben zijn bovendien gebaseerd op het beste wat de industrie te bieden heeft.
Optimale (online) ervaring
Consumenten kopen hun tickets steeds vaker online en mobiel. Ze rekenen in dat proces op de beste service, hospitality en een hoge mate van gemak.
Brandstofprijzen
Ondanks de lage olieprijzen van nu, blijft brandstof de komende jaren een onzekere factor voor vliegtuigmaatschappijen. Ticketprijzen staan daardoor onder druk wat de marges doen slinken.
Rijke historie
Voor Transavia staat de toekomst centraal. Maar natuurlijk is het bedrijf ook trots op de prestaties uit het verleden.
- Vijftig jaar geleden werd Transavia opgericht.
- Op 16 november 1966 werd de eerste commerciële vlucht uitgevoerd.
- Transavia was daarmee één van de eerste bedrijven die comfortabel reizen voor iedereen beschikbaar maakte.
- Transavia was één van de eerste .com-luchtvaartmaatschappijen en behoort in omzet al jaren tot de grootste webwinkels van Nederland. Consumenten riepen de Transavia.com al meerdere keren uit tot beste vliegticketsite.
- Het afgelopen jaar werd Transavia door de Nederlandse reiswereld voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot beste low cost- én beste charterluchtvaartmaatschappij.
- Negen van de tien passagiers oordeelt vliegen met Transavia als zeer aangenaam.
Highlights |
||||||||||||
|