De Metro van Barcelona, onderdeel van het openbaar vervoersysteem van Barcelona, is een uitgebreid netwerk van elektrisch aangedreven treinen, die ondergronds rijden in het centrum van Barcelona,
maar bovengronds in sommige buitenwijken van de stad. Inclusief de lijn die nog in aanleg is (L9), bestaat het hele netwerk uit 11 lijnen met 209 stations en een totale lengte van 157,51 km. Zonder lijn L9 hebben de huidige lijnen een totale lengte van 102,6 km. Enkele stations zijn inmiddels voorgoed gesloten. Sinds 1997 valt het netwerk onder de verantwoordelijkheid van de Autoritat del Transport Metropolità (ATM). In 2002 kondigde de ATM aan dat er in de nabije toekomst nog twee lijnen zullen worden aangelegd, L12 en L13. Zie ook de kleuren van de metyro-lijnen in BArcelona onder de kaart.
Barcelona heeft in feite twee metronetten: een netwerk van de TMB en een netwerk van de FGC. De metro van Barcelona werd opgericht in 1924 met het in gebruik nemen van de 'Gran Metro' met als eerste traject het stuk tussen Lesseps en Plaça de Catalunya, tegenwoordig een gedeelte van lijn 3. Twee jaar later werd de 'Metro Transversal' (tegenwoordig een stuk van lijn 1) gebouwd tussen Plaça de Catalunya en Bordeta waardoor het centrum werd verbonden met Plaça d'Espanya en Montjuïc, de locatie van de wereldtentoonstelling van 1929.
Tegenwoordig bestaat het metronetwerk van Barcelona uit negen lijnen waarop twee vervoerders actief zijn: Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) rijdt voornamelijk op de belangrijke ondergrondse lijnen en Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC - Catalaanse Overheids Spoorwegen) verzorgt voornamelijk stoptreinen die onderdeel van het netwerk uitmaken maar ook verder de metropool in gaan. De tarieven van de metro maken deel uit van het tariefsysteem van de Autoritat del Transport Metropolità, een systeem dat voor de gehele stad geldt en waar ook autobussen en sommige regionale treinverbindingen onder vallen. 98% is ondergronds.
Zie ook de andere "Bezienswaardigheden op kaart"
Lijnnummer | Kaartkleur | Geopend | Route |
---|---|---|---|
Lijn 1 | Rood | 1926 | Hospital de Bellvitge - Fondo |
Lijn 2 | Paars | 1995 | Paral·lel - Pep Ventura |
Lijn 3 | Groen | 1924 | Zona Universitària - Trinitat Nova |
Lijn 4 | Geel | 1973 | Trinitat Nova - La Pau |
Lijn 5 | Blauw | 1959 | Cornellà Centre - Horta |
Lijn 9 | Oranje | 2009
2014 |
Can Peixauet - Can Zam
El Prat-Terminal 1 - Can Zam |
Lijn 11 | Lichtgroen | 2003 | Trinitat Nova - Can Cuiàs |
De Catalaanse spoorwegmaatschappij FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) exploiteert de lijnen 6, 7 en 8. De lijnen 6 en 7 zijn normaalsporige metrolijnen. De metro's van lijn 8 rijden over meterspoor. De drie lijnen zijn geëlektrificeerd met een bovenleiding met een gelijkspanning van 1500 volt.
Lijnnummer | Kaartkleur | Geopend | Route |
---|---|---|---|
Lijn 6 | Donker blauw | 1863 | Pl. Catalunya - Reina Elisenda |
Lijn 7 | Bruin | 1954 | Pl. Catalunya - Av. Tibidabo |
Lijn 8 | Roze | 1912 | Pl. Espanya - Molí Nou-Ciutat Cooperativa |
De Kabelspoorweg van Montjuïc maakt onderdeel uit van het metronetwerk en is verbonden met de metro via station Paral·lel.
Lijnnummer | Kaartkleur | Geopend | Route |
---|---|---|---|
Kabelspoorweg van Montjuïc | Donker groen | 1929 | Paral·lel - Parc de Montjuïc |