57 km traject tussen Uzice en Vardiste was de belangrijkste ontbrekende schakel in een continu 76 cm spoorlijn tussen de hoofdstad Belgrado en de Bosnische hoofdstad Sarajevo.
De bouw werd een prioriteit voor de nieuwe staat Joegoslavië. De moeilijkste opdracht was het maken van een spoorweg te bouwen over de Sargan berg. Kijk hier voor een foto-reportage
De bouw begon op 1 maart 1921 en - ondanks de vele tegenslagen - werd de sectie geopend op 02 februari 1925. De laatste 40 kilometer tussen Belgrado en Obrenovac werd geopend op 30 oktober 1928 en zo ontstond een smalspoor met breedte van 76 cm over een totale lengte van 444 km van Belgrado naar Sarajevo.
De klim over de Sargan Berg was een technisch meesterwerk. Van Uzice naar de top het hoogteverschil was 240 meter. Hemelsbreed was het 3,5 km, maar met de trein was het 15,4 km. De gemiddelde gradiënt was 18% (1 op 55) en er waren 20 tunnels onder de top van de tunnel 1.666 m.
Op 28 februari 1974 reed de laatste trein liep over de Sargan Mountain. Gelukkig is de lijn tussen Mokra Gora en de bovenkant van Sargan Mountain nieuw leven ingeblazen Dit is nu als het enige deel van het ooit zo grote Joegoslavische 760mm systeem bewaard gebleven. Treinen rijden momenteel tussen Sargan Vitasi en Mokra Gora, maar een uitbreiding van Visegrad is bijna afgerond.
Websites:
Sargan Eight
Sargan Eight Gallery