Vanaf 1 april 2011 tot en met 31 augustus 2011 is in het Musée des Beaux-Arts in Quimper (Bretagne) de expositie “Van Turner tot Monet” te bezichtigen.
Deze expositie toont de ontdekking van Bretagne door het oog van de 19e eeuwse schilders, die zich destijds in Bretagne vestigden. In totaal zijn er 80 schilderijen, 50 tekeningen, gravures en boeken tentoongesteld.
Aanleiding van de tentoonstelling
De aankoop van twee doeken, “Vue de Saint-Pol-de-Léon” van Louise Joséphine Sarazin de Belmont uit 1837 en “Le Chêne au dolmen dans la forêt de Brocéliande” van Jules Coignet uit 1836 heeft de belangstelling gewekt voor de werken over Bretagne uit de 19e eeuw.
Schilderkunst in Bretagne in de 19e eeuw
Bretagne, dat voorheen een vrij onbekende regio was binnen de kunstwereld, kreeg sinds de opkomst van de Romantiek een speciale voorliefde onder schilders als John William Mallord Turner, Camille Corot, Eugène Boudin en Claude Monet. Binnen het kader van de Romantiek besteedden de schilders aandacht aan de megalithische monumenten, de Keltische geschiedenis, de middeleeuwse stadjes, de religieuze monumenten en de tradities van deze geïsoleerde provincie. Rond 1860 zijn voornamelijk de landelijke thema’s en de tradities, zoals de bedevaarten en bruiloften, erg populair bij de amateurs. Later in de 19e eeuw verschuift het thema meer naar de zee en de kust. Kustplaatsen en havens zoals Cancale, Douarnenez en Concarneau trekken kolonies met artiesten aan.
Kunstwerken
De tentoongestelde kunstwerken komen uit 40 publieke en privécollecties uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De werken dateren uit begin 1800 tot aan de laatste invloeden van het impressionisme eind 19e eeuw. De doeken van Monet zijn geschilderd op Belle Ile; het zijn de eerste doeken die Monet in serie schilderde.