millenials 1Millennials - een generatie om in de reisindustrie rekening mee te houden in de nabije toekomst? Moeten marketingplannen er rekening mee houden? De Generatie Y of Y-generatie is de opvolger van Generatie X en wordt over het algemeen gedefinieerd aan de hand van geboortejaren. Het is lastig een tijdsframe toe te kennen aan de generatie Y, omdat hierover de meningen uiteen lopen. De Amerikaanse onderzoekers William Strauss en Neil Howe schrijven in hun boek Millennials Rising: The Next Great Generation de periode 1982-2001 toe aan de generatie Y.  De meningen zijn eensgezind over het begin van de generatie Y, maar lopen uiteen als het gaat om het eindjaar van de generatie Y. Mede omdat er nog te weinig bekend is over de opvolgende generatie van de generatie Y.  Deze opvolgende generatie begeeft zich nog net niet op de arbeidsmarkt, waardoor kenmerken, competenties en waarden moeilijk te definiëren zijn. Zij gaan echter wel al de reismarkt op.

Internationale benamingen
De generatie Y staat internationaal ook wel bekend als de Millennials, Net Generation, Generation Next of de Echo Boomers.

Competenties en waarden die aan de generatie Y worden toegeschreven:
(het is nog lang niet zeker of dat ook wel zo klopt - er wordt nog zwaar gediscussieerd)

Competenties waar de generatie Y hoog op scoort:
Ondernemerschap & initiatief
Zakelijk afwegen van kansen in de markt zowel voor bestaande als nieuwe producten of diensten. Kansen zien en liever beginnen als zzp'er dan passief zitten wachten op een passende betrekking.

Klantgerichtheid
Onderzoeken van wensen en behoeften van klanten en hiernaar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten. Hoge prioriteit geven aan dienstbereidheid en klanttevredenheid.

Besluitvaardigheid
Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties of zich vastleggen door middel van het uitspreken van oordelen.

Omgevingsbewustzijn
Laten blijken goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen en deze kennis effectief benutten voor de eigen functie of organisatie.

Culturele diversiteit

MillennialsNiet alleen het geboortejaar kan bepalen welke waarden en competenties iemand belangrijk vindt. Ook de culturele achtergrond speelt een belangrijke rol. Tammy Erickson, schrijfster van onder andere What’s Next, Gen X?, heeft onderzocht wat de verschillen zijn tussen generatie-Y-professionals in acht verschillende landen (Brazilië, China, Duitsland, Engeland, India, Rusland, Saudi-Arabië en de Verenigde Staten). Eén van de opvallendste bevindingen van haar onderzoek is het verschil in het streven naar geld verdienen op de eerste plaats. Bij generatie-Y-professionals in de BRIC-landen staat geld verdienen met stip op de eerste plaats. Bij generatie-Y-professionals uit Europa en de VS ligt het iets anders: het werk moet uitdagend en belangrijk zijn en het salaris marktconform.

Een andere opvallende bevinding van het onderzoek komt uit Saudi-Arabië. De generatie-Y-professionals lijken meer religieus conservatief te zijn en wantrouwend tegenover autoriteit ten opzichte van vorige generaties. Daarnaast lijken de generatie-Y-professionals in andere landen juist meer progressief en vertrouwend ten aanzien van autoriteit te zijn. Generatie-Y-professionals in het Midden-Oosten lijken moeite te hebben om de balans te vinden tussen traditie en moderniteit.

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat Millennials graag reizen, houden van innovatieve techniek en geld liever uiitgeven aan unieke ervaringen in plaats van materialistich bezit.

Hotelmarkt
Op dit moment vormen de Millennials nog een kleine groep, maar over 10 jaar zijn ze een waarschijnlijk het grootste segment voor de hotelmarkt en er zijn hotelketens die daar zich daar nu al voor gereed maken.

Volgens een studie van Deloitte zullen in 2025 de Millenials 75% van alle werknemers zijn.

Evolution of Millennials smallMillenials willen ten alle tijden high speed connected zijn en dat moet dan ook gratis zijn. Connectiviteit is als het ware een eerste evensbehoefte en dat zal niet minder worden. Hotelketes doen er goed aan hun free high speed wifi in het hele hotel te upgraden.  Voor Millennials is het ook geen probleem de communicatie te laten verlopen via de Social Media.

Design
Voor Millennials is de traditionele receptie en lobby niet geschikt. Ze zijn meer gewend aan een "open ruimte" waar ze ook anderen kunnen ontmoeten. Voor hen is het geen probleem om samen aan eenb tafel te zitten om te eten, te drinken of aan een computer te werken. Millennials hebben interesse in samenwerking en sociale interactie: "uit de hotelkamers en onder de mensen zijn".

Maatwerkservice voor Millennials
Een deel van de dienstverlening kan virtueel verlopen: check in via tablet of mobile, communicatie met de persoonlijke receptionist, dingen to see in de stad, plattegrond, etc.

Meerwaarde
Millennials zijn deels opgegroeid in tijden van economische recessie en zijn "kostenbewust". Dat houdt in dat hotels niet steeds maar kosten kunnen aanvoeren voor extra diensten. Voor deze doelgroep kan het interessant zijn om extra diensten voor dezelfde prijs aan te bieden die meer het gevoel van added-value geven: (gratis) water op de kamer, oplader voor de mobile, geen minibar maar gratis breakfast-bag in de ochtend,  magnetronnetje op de kamer.......

Samenvattend: Millennials vragen een eigen marketing aanpak met wat creativiteit. Daarmee kan de hotelbranche niet te lang wachten.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage


Veilig, snel, vertrouwd

Booking.com