Reizigers zijn erg gehecht aan hun mobiele telefoons en 91 procent zegt dat ze tijdens hun reis gebruik maken van hun smartphones.
Een op de drie (37%) van de reizigers gebruiken hun smartphone om dingen te doen (bv.spellen) en iets meer dan een kwart (27%) is op zoek naar bijvoorbeeld hotels. Terwijl de reizigers aangeven dat ze de telefoon gebruikenvoor het plannen en onderzoek is men nog niet massaal overgegaan de telefoon in te zetten bij het boekingsproces.
Terwijl online boekingen zijn gemeengoed zijn geworden in het boekingsproces is de opkomst van boekingen per mobile nog gering. Slechts vier procent van de reizigers wereldwijd boeken de accommodatie voor hun laatste reis via een mobiele applicatie. China is koploper met 10 procent van de boekingen via mobiele applicaties, op de voet gevolgd door Thailand (9%) en Indonesië en Maleisië (7%). Dit gedrag impliceert een ‘leapfrogging’ van offline en desktop naar mobiele kanalen.
Reizigers die hun laatste vakantie via mobiele hebben geboekt geven aan dat hun beslissing voor hun bestemming voor een groot deel wordt bepaald door een goede deal of speciale aanbieding. Dat is meer dan bij respondenten die een andere kanaal gebruikten voor hun reservering.
Drie op de vier hoteleigenaars geven aan dat ze online een mobiel aanbod hebben voor reizigers. De meeste hotels die dat nog niet hebben maken haast met aanpassingen van reserveringssystemen en websites waardoor ze geschikt worden voor mobiele applicaties - met andere woorden: responsive websites.
“De reisbranche erkent het belang van mobiele boekingen omdat ook het aantal smartphones enorm aan het toenemen is - vooral in Aziatische landen. Er liggen enorme kansen voor het toeristisch bedrijfsleven. Dan is het wel noodzakelijk dat het hele toeristische bedrijfsleven applicaties aanbiedt die het boeken van reizen en accommodaties met een smartphone en tablet goed mogelijk maakt.
Bron: TripAdvisor for Business
Last Minutes - Deals - aan de Costa Brava