De Luis I-brug (Portugees: Ponte Luís I) over de rivier Douro is een opvallende boogbrug in de Portugese stad Porto.
De brug is vernoemd naar koning Lodewijk I van Portugal (Dom Luís I, 1861 - 1889), die de brug op 31 oktober 1886 opende.
Op 11 februari 1879 vaardigde de Portugese regering een wet uit voor de bouw van een nieuwe brug over de Douro in Porto ter vervanging van de bestaande Ponte Pênsil. Door een zevental bedrijven werden er in totaal negen voorstellen ingediend voor ontwerp en bouw van de brug: Société de Braine Leconte, Société des Batignolles (twee voorstellen), Eiffel et Cie., Auguste LeCoq. Andrew Handyside, Société de Willebroeck (twee voorstellen) en John Wixon. Een van de beide voorstellen van Willebroeck was van de hand van Théophile Seyrig, medeoprichter in 1868 van Eiffel et Cie en tot 1879 in deze onderneming compagnon van Gustave Eiffel. Het ontwerp van Seyrig werd verkozen en de bouw van de brug werd dan ook uitgevoerd door Willebroeck. De Maria Pia-spoorbrug die tussen 1875 en 1877 door Eiffel et Cie. werd gebouwd is ontworpen door Seyrig toen hij nog compagnon was van Eiffel. Dat de beide bruggen overeenkomsten vertonen is dan ook geen toeval. De bouw van de Ponte Luís I begon in 1881. Op 31 oktober 1886 werd het bovendek van de brug officieel geopend. Twee jaar later was het werk volledig voltooid en werd op 31 oktober 1888 ook het benedendek geopend.
Zicht op de brug vanaf de kade: